Rosacea

Laser & Skin Clinic Oslo - Hva er rosacea og hva kommer det av?

Rosacea er en utbredt hudlidelse som rammer omkring 10% av oss. Det er en kronisk lidelse som gir rødme, synlige blodkar og andre hudforandringer. For å bli klokere på symptomene, og hva rosacea egentlig er, kan du lese videre her.

Rosacea - kronisk betennelse i huden

Rosacea er ikke farlig, men det kan være en sjenerende lidelse å kjempe med. Tilstanden starter ofte med periodisk rød hud i ansiktet, noe vi kaller for flushing. Hvis du opplever vedvarende rødme i ansiktet, kan det derfor være at det er symptomer på rosacea. Grunnen til at huden blir rød, er at blodkar utvider seg nærme hudens overflate. Mange opplever også at rødmen følges av en prikken og stikken i huden. Utover rødme i huden så kan det også oppstå knupper og kviser. Sprengte blodkar en en konsekvens av lidelsen, og rødmen i huden kan bli permanent.

Hvis huden er blitt permanent rød av rosacea, så vil kremer og lokal behandling ikke lenger ha særlig effekt. Men det som kan hjelpe er behandling med laser. Hvis du mistenker at du har fått rosacea, er det en god ide å oppsøke lege. Hudklinikken Laser & Skin Clinic Oslo drives av allmennlege Jahed Alahyar som kan hjelpe deg med å få stillet diagnosen, samt utarbeide en behandlingsplan for deg.

Rosacea - få en behandling som virker

Hvis symptomene dine er rødme i huden, men det ennå ikke oppstått permanente skader i huden, kan behandling med krem og tabletter hjelpe på tilstanden. Det er også viktig at du blir oppmerksom på hva det er som trigger rosacea hos deg. Rosacea er nemlig en hudlidelse som trigges av forskjellige ting. Noen av de mest alminnelige rosacea-triggere er alkohol, sterk mat, varm drikke, stress og sol. Hvis du skal starte opp med behandling av rosacea, er det en god ide at du unngår rosacea triggere som forsterker lidelsen din.

Hvis du har rødhet og sprengte blodkar i ansiktet som følge av rosacea, kan du behandle dette med laser. Hvis du etter behandling med laser passer godt på huden din og unngår for mye soling og kulde, kan resultatet være varig.

Hvem får rosacea?

Rosacea er en veldig vanlig hudlidelse, og skyldes en kombinasjon av arv og miljøpåvirkning. De fleste får rosacea når de er mellom 30-50 år, og det er flest kvinner som får lidelsen.

Det er flere kjente rosacea-triggere som kan være med til å fremkalle et utbrudd, eller til å forverre tilstanden. Den mest utbredte rosacea-triggeren er når man utsetter seg for ultrafiolett stråling, altså direkte sollys. Hvis du har vært utsatt for overdreven soling og har fått sprengte blodkar i ansiktet på grunn av rosacea, vil laserbehandling ha god effekt på dette. Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende konsultasjon.

Hva er rosacea?

Rosacea er en utbredt hudlidelse som rammer omkring 10% av oss. Det er en kronisk lidelse som gir rødme, synlige blodkar og andre hudforandringer. Rosacea er ikke farlig, men det kan være en sjenerende lidelse å kjempe med. Tilstanden starter ofte med periodisk rød hud i ansiktet, noe vi kaller for flushing.

Hva er symptomene på rosacea?

Symptomerne på rosacea er rødme i huden, som oppstår når blodkar utvider seg nærme hudens overflate. Man kan få kviser og knupper i huden, samt at det stikker i huden. I noen tilfeller kan man hovne opp i huden, og hos noen, om tilstanden er alvorlig, vil betennelsen gå over i øynene.

Hvordan behandles rosacea?

Rosacea kan behandles med krem og tabletter. Utvidede blodkar behandles gjerne med laser for best mulig effekt.

Feed

Skriv en kommentar